Online adatfigyelés

Online adatfigyelés

Online adatfigyelés

A modern gépjárművek egyes érzékelői CAN-BUS segítségével kommunikálnak az egyes rendszereket irányító számítógépekkel. A jármű és a kiolvasni kívánt adatok típusától függően annak CAN-BUS hálózatára illesztett adatkiolvasó, értelmező egység, ún. FMS GATEWAY vagy MA CAN FMS Gateway telepítésével rengeteg információt nyerhetünk ki az adott gépjármű üzemállapotaiáról. Amennyiben ezen eszközök egyikét a telepített MA-GPS egységre csatlakoztatjuk, akkor a diszpécser központban megvalósítható a gépjármű különböző üzemállapotainak online figyelése is. Ezáltal kontrollálhatóvá válnak akár a szélsőséges vezetési szokások, akár hatékonyabban tervezhetők lesznek a soron következő karbantartások.

A gépjárművek CAN-BUS hálózatából az alábbi üzemállapotok olvashatóak ki:

  • ABS (blokkolásgátló) rendszer használata;
  • ESP (menetstabilizáló) rendszer használata;
  • Fékbetétek állapota;
  • Kuplungszerkezet állapota;
  • Gépjármű valós sebessége, alternatív sebességmérő (független a DTCO-tól);
  • Ajtónyitás;
  • Rádióforgalmazás;
  • Tachográf információk;
  • ECO-driving;
  • Vontatmány információk (a vontatmány kialakítása befolyásolhatja az elérhető adatokat):
      • Szerelvény súlya;
      • Figyelmeztető lámpa információ;
      • Vontatmány kilóméterköltsége;
      • ABS/ESP járműdinamikai adatok;
      • Tengelysúly;

 

Üzemanyagszint figyelés

Az üzemanyagkontroll megvalósulhat:

  • kapacitív szintmérő segítségével: a gépjármű üzemanyagtartályába utólagosan beszerelésre kerülő kapacitív szonda jeleit literes értékekre kalibrálva továbbítjuk a felhasználói felületre.
  • üzemanyag átfolyásmérő eszközzel: a gépjármű üzemanyagrendszerébe beszerelésre kerül az 1%-os mérési pontosságú üzemanyag-átfolyásmérő eszköz.

 

Raktérhőmérséklet figyelés

Szállítmányozó cégeknél rendszeresen előfordul, hogy a megbízó olyan speciális áru leszállítását kéri adott viszonylatban, melynek tárolása (szállítása) csak egy megadott hőmérséklet tartományon belül lehetséges. Ezen termékek esetén a tárolási hőmérséklettartomány akár lefelé, akár fölfelé történő átlépése a küldemény károsodásához vezethet. A fedélzeti hőmérsékleti adatrögzítők csak adott időintervallumonkénti mintavételezésre alkalmasak. A fedélzeti MA-GPS eszköz szükség esetén MA-CAN buszra illeszthető MA-CAN Thermo Module hőmérő adatgyűjtő eszközzel kiegészíthető, és ezáltal a diszpécserközpontban online követhető a hőmérsékletre érzékeny áruk elvárásoknak megfelelő szállítása. A szállítmány szempontjából kritikus hőmérsékleti küszöbérték elérése esetén automatikus riasztás is lehetséges, mely alapján a diszpécser a sofőrrel haladéktalanul fel tudja venni a kapcsolatot, a küldemény esetleges károsodásának elkerülésének érdekében a szükséges intézkedések meghozhatók.

A MA-CAN buszra legfeljebb 2 db MA-CAN Thermo Module hőmérő adatgyűjtő illeszthető. xxxx légköbméternél nagyobb rakterek esetében elengedhetetlen a raktér két végében egy-egy, egymástól függetlenül (párhuzamosan) működő MA-CAN Thermo Module hőmérő adatgyűjtő felszerelése.

 

Raktérnyitás figyelés

Szállítmányó cégeknél a küldemény megfelelő időben történő eljuttatása mellett kiemelkedően fontos, hogy azok hiánytalanul is leszállításra kerüljenek a fogadó fél számára. Mivel a tranzit útvonalak mentén sok esetben nem mindig garantálható a megfelelő közbiztonság, így sajnálatos módon elfordulhat, hogy a szállítmányt menet közben megdézsmálják. Különösen veszélyeztetett helyek azok a tranzit megállók, ahol a sofőr a kötelező pihenő idejét kénytelen eltölteni. Számos példa akadt rá, hogy különböző bűnözői csoportok megkörnyékezik a gépjárművek vezetőjét, és a pihenőben a sofőr alvását „kihasználva” célzottan a teljesen vagy részlegesen meglovasítják a szállítmányt. Hiába rendelkezik minden szállítmányozó felelősségbiztosítással, az eltulajdonított szállítmány anyagi ellentételezése sok esetben nem tudja pótolni a megrendelőnek okozott rengeteg bosszúságot, különösen, ha a szállítmány speciális, csak hosszas átfutással pótolható termék volt. Nem is beszélve az esetleges hosszadalmas jogi procedúráról.

A fenti események elkerülése érdekében javasolt a merev falu rakterek ajtaját nyitásérzékelővel felszerelni, mely egy MA CAN-AM modulon keresztül csatlakoztatható a MA-GPS egységhez, ill. a diszpécser központban online megfigyelhetővé válnak a tervezettől eltérő raktérnyitások. Szükség esetén mind a sofőrrel, mind a hatóságokkal haladéktalanul felvehető a kapcsolat. Az esetleges károkozás akár teljesen elkerülhetővé is válik.